Sider

søndag den 25. september 2011

NordVest


Rasmus Poulsen har under pseudonymet Raske Penge (også kendt som DJ Ras Money) udgivet denne sang på det fantastiske og anti-kommercielle pladeselskab;
Kontrafon.
Sangen vil  jeg betegne som et socialrealistisk hyldestsang til Københavns NordVest-kvarter.

Jeg er faktisk rigtig glad for NordVest og det er ikke uden en anelse fornærmelse, jeg modtager beretninger om hvad jeg bør synes om at bo her.
Jeg har på ingen måde armene over hovedet når mine tanker går på at vi bor i lejlighed, fordelt på 2 små værelser.
Det ville bestemt være rart med lidt mere plads til udfoldelse.
Hvad jeg til gengæld er super glad for er, når jeg pakker pigerne i tøjet og bevæger os udenfor, fordi vi har 2 store haver, een foran blokken og een bagved endog med en lille legeplads, græs, blomster, buske, bænke, grill, æbletræer, tørrestativer osv
Bevæger man sig bare 200 meter er der en næsten splinterny legeplads, hvor særligt min ældste datter virkelig har mulighed for at udfolde sig fysisk med klatrestativer, springvand man kan udløse med knapper, boldbane, der flittigt bliver benyttet, sandkasser, broer, gummiastfaldbakker og alt hvad en moderne legeplads bør have.

Derudover har vi søde naboer, der altid hilser både i opgangen og i de små private frimærke haver foran, nogle af dem nyder godtnok en øl i solen og feks fik vi en stor skål jordbær een dag og en havestol nogen havde i overskud. Virkelig Flinkt!

Jeg har aldrig fået en klage, trods vi nok ikke er i kategorien "drømme-naboer".
Vi spiller meget musik (gerne højt) Råber, synger, tramper, danser og vaskemaskinen ryster hele opgangen når den centrefugere. Dog er jeg ikke mere hensynsløs end jeg forsøger at begrænse det, så folk formentligt ikke sover.

Jeg kan godt lide de krakelerede bygninger, de små øde pladser, grafittien (også de grimme tags!)
Jeg kan godt lide at der er plads til alle slags mennesker og ikke mindst der også er plads til mig, uden at jeg føler mig udstillet som i et bur i zoologiskhave. Jeg kan godt lide at mine børn vokser op i et kvarter, hvor livet vokser frit, hvor der er plads til mennesker, uanset hvem de er og hvordan de ser ud.
jeg ved hvad jeg snakker om jeg har boet mange år istørre og mindre provinsbyer i Jylle!!!
OG jeg er meget glad for ikke længere at være landsbytossen, men bare en af de normale lige her hvor jeg bor! 


Folk har ret til deres meninger, men vi er mange der har det helt fint her i reservatet og det skal stå folk frit for at flytte væk eller med bankende hjerter cykle igennem det barbariske og vilde NordVest.

edit: Jeg har bemærket at nogle mennesker siger at de bor på Nørrebro men deres postnummer er 2400, som feks dette:

Jeg så også et program på tv2 hvor een mand hele tiden omtalte sit hood som Nørrebro, men han boede altså på  pipfuglevej!! JA det er tæt på, men jeg kan virkelig ikke forstå fænomenet. 
Jeg kan godt lide Nørrebro og mine punks går i institutioner der og jeg mødes tit med folk i solen der, fordi det er dejligt centralt med det pt. lidt fåkkede trafikknudeppunkt på Nbro st. og så har jeg nok også lille en avation mod Café NV og Tribeca NV.... Så jeg mødes tit med folk på Nbro, da jeg dårligt kan slæbe ungerne med på Mågekroen for at drikke kaffe :O)










8 kommentarer:

  1. Jeg er meget enig. Inden jeg flyttede til NV havde jeg også masser af fordomme. Men nu er jeg faktisk rigtig glad for det.... der er vel ikke mange andre områder i kbh, hvor der er SÅ grønt. Jeg søger ny lejlighed et andet sted - selv om der går et par år, så er jeg allerede lidt ked af det, ved tanken om at jeg skal forlade NV.

    Videoen var da rigtig fed - og sangen var da også helt okay! :-D

    SvarSlet
  2. Nordvest er et dejligt område, og jeg elsker at snuse rundt derude - ligesom på Nørrebro, her er dog bare ikke helt så mange skjulte, hemmelige steder som ude i NV...

    Og så lige et underligt spørgsmål: synes du, at Nordvest er Nørrebros søster eller bror?

    SvarSlet
  3. Nana - NV er selvfølgelig nørrebros seje og rå storebror! ;-)

    SvarSlet
  4. Nana og jens - Jeg havde ikke set i havde svaret på tråden.

    Skal man kigge på den generelle holdning er NV nok mest en den bror man ikke ser så tit, hvor man altid er lidt usikker på hvordan han arter sig til Moster Gerdas fødselsdag.

    Ser vi på min holdning har denne bror det helt fint han har bare andre værdier og ser ikke hans skøre indslag som noget negativt, blot som et alternativ til den almene borgers verdensopfattelse og levevis. Der sq nok er meget sundt for resten af familien ;)

    SvarSlet
  5. Det lyder egentlig ret rigtigt... Han lever sit liv, som han vil, muligvis lidt alternativt (og også i et lavere tempo), men det fungerer :)

    Diskussionen kommer af, at jeg i et indlæg nævner Nordvest som Nørrebros bror, hvilket min veninde ikke er helt enig i: "Det er kvinde, hun vejer 10 kg for meget og har har appelsin hud på armene, hun har afbleget hår med mørke rødder. I mundvigen har hun en grøn cecil og en samtale med hende indeholder mange sgu og for fa'en. Hun er hamrende charmerende, men det kræver at man leder efter skønheden i det umiddelbar uskønne og en charme penge ikke kan købe... Det er mit billede af Nordvest, altså ikke dem der bor der, men hvis byddelen var en kvinde."

    :)Jeg mener, at FRB er Nørrebros søster. Eller måske mormor... ja... mormor! Og Vesterbro er den trendy søster, mens Østerbro er den fornuftige søster. Amager er Nørrebros onkel.

    SvarSlet
  6. Det lyder som om din veninde har mødt een af mine naboer haha
    Men skønhed har hun bestemt, specielt når hun ikke har drukket for mange bajere, kæfter hun lidt op i forhaven, men var feks hende der gav os de jordbær. Ej lidt sjovt så har hun en søn på en 16-17 år (der vist går på efterskole) som hun køber røde sodavand til, så det var flere gange til debat dernede, at han altså ikke gider drikke dem mere hahaha

    FRB er afgjort en mormoragtigt kvinde med en lille hvid hund.

    SvarSlet
  7. Lige præcis... en lille hvid puddel eller noget. Eller en bomuldshund :D
    Sjovt at man danner sig tanker om, hvilket køn de forskellige områder er, og hvordan de er...

    Stakkels fyr. Rød sodavand er heller ikke sjovt i længden. Det er jordbær til gengæld!

    SvarSlet